ЗНО – це важливий іспит, але він
не може відображати всього потенціалу, не може вмістити і оцінити всю твою
глибину. Потрібно пам’ятати, що це важливі – але все ж тільки цифри. І будь-яка
оцінка в житті – це не «весь ти».
ВАЖЛИВО ЗАВЧАСНО:
– окремо покласти – запрошення на
ЗНО, всі необхідні документи, подивитися адресу проведення. Знати, як туди
добиратися. Дізнатися (якщо не був на пробному ЗНО) про те, як проходить
тестування (іспит);
– взяти з собою воду;
– взяти щось солодке;
– пам’ятати: якщо знання були
вкладені – їх можна витягти з пам’яті.
ПОТРІБНО ПАМ’ЯТАТИ,
що, звичайно, ЗНО – важлива подія і важливе випробування, але у нього зараз
перебільшена, роздута важливість. Коли я прошу випускників уявити «масштаб»,
мислеформу іспитів, вони описують: «величезна сфера, щось, що заповнює весь
простір, що нависає величезною брилою». Звичайно, з таким «зовнішнім» велетнем
впоратися «внутрішньо» нереально.
Коли ми починаємо згадувати
про те, що ЗНО – це важливий, але тільки епізод у великому житті, що в самому
іспиті закладене те, з чим абсолютно можна впоратися, відчуття такої
глобальності зменшується. І образ стає більш контрольованим –
наприклад, його вже можна «взяти в руки», як м’яч. Те, що можна проконтролювати
– не викликає паніки.
ПІД ЧАС ПІДГОТОВКИ і
систематизації інформації запам’ятовувати інформацію, що надходить з
різних каналів сприйняття: меми-картинки, ментальні карти (візуальний канал),
промовляти вголос, слухати аудіоуроки (аудіальний).
ПІД ЧАС САМОГО ІСПИТУ:
– Швидко повертає відчуття
стабільності і кордонів така практика: покладіть одну руку під пахву
іншої руки, а іншою рукою обхопіть себе так, щоб долоня припала на плече (ви
себе обіймаєте і відчуваєте свої кордони – «де я починаюся і де закінчуюся»).
Щоб повернути собі відчуття кордонів, можна намалювати коло. У центрі або в
самій основі (якби це був годинник – на цифрі 6) поставити крапку. Можна також
дуже тихо (ми ж пам’ятаємо, що магія поза Хогвартсом заборонена) промукати звук
М-М-М-М-М-М-М – він повертає відчуття стабільності, опори.
– Якщо від тривоги
перехоплює подих – покладіть одну долоню на лоб, другу на груди.
Зробіть кілька вдихів-видихів. Потім перекладіть руку з чола на живіт. Одна
рука на животі, друга на грудях. Зробіть вдих-видих.
– Якщо зберігається
відчуття тривоги – доторкнутися до точки, що знаходиться якраз
посередині – між пупком і місцем з’єднання ребер – мечовидним відростком.
«Точка страху» – знаходиться між мізинцем і безіменним пальцем. Її потрібно
легко масажувати. Уже сидячи на своєму місці – відчути опору стоп, опертися на
спинку стільця.
– Щоб повернути собі
відчуття безпеки і стабільності, потрібно «освоїти місце» – розкласти
листки, ручки, постукати ручкою по столу, в «своєму місці» легше зосередитися і
згадати те, що важливо.
– Важливо заготувати якусь
яскраву деталь: значок, браслет, гудзик, надіти яскраві смішні
шкарпетки, поставити фломастером крапку на руці або намалювати щось смішне, щоб
цей «якірець» повертав у реальність, щоб можна було подивитися і посміхнутися.
Техніка самопідтримки –
«крило ангела»: рука кладеться на протилежне передпліччя. Ми обіймаємо
себе так, як наш друг, батько, наш «хранитель».
– Якщо складно зосередитися:
потрібно покласти одну руку на потилицю, другу на лоб. Зробити кілька
вдихів-видихів. Покласти долоні з двох сторін голови – поспостерігати за
диханням. Помасажувати лобові горби – точки посередині чола над бровами (вони
пов’язані з нашою довготривалою пам’яттю).
– Для налаштування:
потрібно уявити образ відкритої книги (з потрібного предмету), уявити, ніби
входите в зал бібліотеки, в якому зібрана вся інформація на тему іспиту. Уявити
і зробити рух плечима, як ніби скидаєте з себе зайвий, чужий вантаж – чужих
очікувань, тривог і страхів.
ПІСЛЯ ІСПИТУ:
потрібно випити води, поїсти, пройтися пішки.
Немає коментарів:
Дописати коментар