У грi беруть участь
2 команди. Склад 6-7 осiб, один з них капiтан. Команди формуються з учнiв
класу, близьких за вiком i рiвнем iнтелектуального розвитку.
Гра подiлена на
раунди, добiр завдань яких орiєнтований на розвиток рiзних видiв мислення,
розширення свiтогляду, розвитку рис iнтелектуального лiдера.
Час проведення гри
— 1 година.
Оформлення гри:
матриця для пiдрахунку балiв, необхiднi матерiали до завдань, які важко
сприймати на слух, сигнальнi картки.
І тур «У країнi
цікавого»
Вчитель:
- Неуважнiсть
властива багатьом людям. Але особливо схильнi до неї люди великої розумової
працi. Вiдомий випадок, коли Ньютон (вiдомий фiзик) хотiв варити яйце, узяв
годинник, зафiксував час i через кiлька хвилин побачив, що в руцi тримає яйце,
а варить годинник.
Батько росiйської авiацiї
Жуковський одного разу, проговоривши цiлий вечiр з друзями у власнiй вiтальнi,
раптом пiдвiвся. Шукаючи свого капелюха, почав швидко прощатися, кажучи:
«Засидiвся я у вас, час додому»
Вiдомий фiзик Ампер одного разу,
прийшовши додому, подивився на напис на дверях (напис був зроблений ним),
повернувся i пішов.
Запитання.
-
Що було написано на
дверях дома вiдомого фiзика?
Час для роздумiв 1 хв, за правильну вiдповiдь - 1бал.
Вiдповiдь. Ампера немає вдома.
Вчитель:
- Цiкаво, хто придумав олiвцi - цi чарiвнi палички, які
приносять тiльки радiсть. До появи олiвцiв люди малювали вугiллям на стiнах
печер. Пiзнiше креслили гострою палицею - стялосом - на глиняних або воскових
дощечках. У Стародавньому Китаї та Японiї виводили iєроглiфи пензликами з
верблюжої шерстi, котрi макали у туш. На Русi користувалися гусячим пiр’ям.
Ними писали на березовiй корi, а пiзнiше на паперi.
Олiвцi з’явились не так давно.
Сучасним олiвцям близько 200 рокiв. Олiвець складається з тонкого графiтового
стрижня i дерев’яної трубки, котра потрiбна для того, щоб не ламався графiтовий
стрижень, не бруднилися руки i олiвець зручно було тримати.
Графiт знайшли 500 рокiв тому в
Англії в шахтi мiста Камберленд. Тодi ж i стали пробувати робити олiвцi. Роком
народження олiвця можна вважати 1795 рiк, коли вигадали додавати до графіту
глину та обпалювати тонкi стрижі в печi.
Запитання. Яким чином отримують твердi та м’якi сорти олiвців? І як
роблять кольоровi олівці?
Час для роздумiв 2
хв, за кожну вiрну вiдповiдь - по 1
балу.
Вiдвовiдь. Змiнюють кількiсть глини. Чим бiльше глини, тим
твердiший олiвець.
До складу графiту додають барвник потрiбного кольору.
Вчитель:
У своїй книжцi «Вiд двох до п’яти» К. Чуковський наводить
висловлювання дитини про страуса: «Страус — це жирафа, тiльки вiн птах».
Запитання. Чи є в цьому висловлюваннi дитини частка правди?
Час для роздумiв 1
хв, за правильну вiдповiдь - 1бал.
Вiдповiдь. Так, є. Страус — найбiльший птах у свiті. Зрiст
великого страуса до 2,5 метра, а вага 136 кiлограмів.
Страус - птах, який не лiтає, але вiн має довгi сильнi
ноги. Усi страуси — чудові бiгуни. Вони розвивають швидкiсть до 60 км за годину. Крок птаха
дорiвнює 8,5 метрів .
Вчитель:
- Чому кiшки вмиваються? Ми вважаємо, що кiшки - чистюлi.
Але це далеко не так.
Питання. Так чому ж вмиваються кiшки?
Час для роздумiв 1
хв, за правильну вiдповiдь - 1бал.
Вiдповiдь. Кiшки злизують не стiльки бруд, скiльки запах. Для тих,
хто сидять у засадi - тиграм, леопардам, рисям та звичайним кiшкам, - це дуже
важливо. Якщо здобич заздалегiдь почує небезпеку, залишишся голодним.
Вчитель:
- На все велике багатство померлого в Парижi мiльйонера
претендували два його сини, кожен з яких стверджував, що саме вiн є ЄДИНИМ
спадкоємцем фiнансової iмперiї. При цьому кожен iз заявникiв показав нiбито
справжнiй заповiт, пiдозрюючи супротивника в пiдробцi документа. Для з’ясування
всiх обставин заплутаної справи було запрошено вiдомого суддю, який дуже швидко
з’ясував, хто винний, а хто нi. Йому достатньо було тiльки поглянути спочатку
на один заповiт, написаний 30 листопада, а потiм на iнший, написаний 31
листопада того ж року.
Запитання. Як суддя міг дiйти висновку про законнi права лише
одного спадкоємця?
Час для роздумiв 1
хв, за правильну вiдповiдь - 1 бал.
Вiдповiдь. У листопадi 30 днiв. Заповiт, написаний 31 листопада
несправжнiй.
Вчитель:
- Вiдомо, що людей iнодi порiвнюють з тваринами. Хто з нас
не чув: дурний, як вiслюк. А чи знаєте ви iсторiю про вiслюка, який лежав у
струмку. Пішов вiслюк по мосту, навантажений торбами з сiллю. Захотiв вiслюк
пити та лiг у струмок. Вода розмила сiль та задоволений вiслюк, звiльнений вiд
вантажу, пішов далi. Цей досвiд вiн добре засвоїв. Наступного разу його
навантажили гумою. Знову розумний віслюк лiг у струмок i... втонув.
Запитання. Що повинен був знати вiслюк, щоб не втонуги?
Час для роздумiв 1
хв, за правильну вiдповiдь - 1бал.
Вiдповiдь. Вiн повинен був знати, що гума, поглинаючи воду, стає
важчою. Тому i почали вважати вiслюка дурним.
ІІ тур «У країні
загадок»
1. Накреслили три прямих лiнії. На кожнiй з них позначили
три крапки. А коли пiдрахували крапки, їх всього було шiсть. Покажи, як це
зробили.
Час для роздумiв
1,5 хв, за правильну вiдповiдь - 1 бал.
2. Розрiжте квадрат на три таких трикутника, щоб серед
них був лише один трикутник з прямим кутом.
Час для роздумiв
1,5 хв, за правильну вiдповiдь - 1 бал.
3. Пирiг у формi прямокутника треба розрiзати двома
розрiзами на чотири частини так, щоб два шматка були трикутної форми, а два —
чотирикутної. Як це зробити?
Час для роздумiв
1,5 хв, за правильну вiдповiдь - 1 бал.
4. На прямiй взяли 4 крапки. Скiльки всього вийшло
вiдрiзкiв, кiнцями яких є цi крапки?
Час для роздумiв
1,5 хв, за правильну вiдповiдь - 1 бал.
Вiдповiдь: 6 відрiзкiв.
5. Поштар Печкiн щодня пiсля працi гювертається додому
пiшки. Влiтку вiн проходить вiд роботи до дому за 85 хв, а взимку - за 1 годину
25 хв. Як можна пояснити таку рiзницю в часi?
Час для роздумiв 1
хв, за правильну вiдповiдь - 1бал.
Вiдповідь: 85 хвилин i 1 година 25 хв один i той самий
час.
6. У одного джентльмена у вiтальнi було одне вiкно
квадратної форми заввишки 3 фути
i завширшки 3 фути .
У джентльмена дуже болiли очi. А вiкно пропускало занадто багато свiтла, тому
вiн покликав будівельника і попрохав його переробити вiкно так, щоб воно
пропускало вдвiчi менше світла. Але при цьому джентльмену неодмінно хотiлось,
щоб вiкно залишилось заввишки 3
фути i завширшки 3 фути .
Запитання. Як вдалось будiвельнику задовольнити вимоги
замовника? Використовувати завис, жалюзi, скло тощо вiн не мiг.
Час для роздумів 2
хв, за правильну вiдповiдь - 2бали.
III тур «Ми писали,
ми писали»
1. Складiть текст, спираючись на такi запитання: хто це
був? Який вiн мав вигляд? Кого зустрiв? Що йому сказали? Що вiн вiдповiв? Чим
закiнчилася ця iсторiя?
Час виконання 3 хв, оцiнювання вiд 0 до 3 балiв.
2. Складiть казку, до кожного речення якої входили б
слова: бабуся, клоун, палац. А всi разом цi речення складали б суцiльну
розповiдь.
Час виконання 3 хв, оцiнювання вiд 0 до 3 балiв.
3. Складiть якомога бiльше слiв з лiтер поданого слова.
(Дозволяється використовувати будь-які слова, що містять три i бiльше лiтер,
зокрема форми дiєслова, займенника.)
Час виконання 2 хв,
оцiнювання залежить вiд кiлькостi слiв.
Підведення
підсумків. Нагородження переможців.
Немає коментарів:
Дописати коментар