Віртуальна безпека



Віртуальна  безпека
Година спілкування
Мета. Розглянути основні проблеми, з якими можуть зустрітися користувачі Інтернету. Обґрунтувати  розуміння правильного користування Інтернетом, виявити фактори ризику для дітей  у цій сфері та навчити захищати себе в кіберпросторі.
Обладнання: презентація (або малюнок на ватмані у вигляді дисплея монітора, на якому у центрі – «Гостинні землі», по кордонах – «Небезпечні землі»,  «Ігрові окраїни»,  «Шахрайський куточок», «Вірусна зона»); стікери, маркери.
Вік учасників – 13-14 років.
Хід заходу
1. Орг. момент
2. Мотивація діяльності
Комп’ютер. Спочатку англійською мовою це слово означало людину, яка проводить арифметичні обчислення із залученням або без залучення механічних пристроїв. Надалі його значення було перенесено на самі машини, проте сучасні комп'ютери виконують безліч завдань, не пов'язаних безпосередньо з  математикою.
Вперше трактування слова комп'ютер з'явилося у  1896  році в Оксфордському словнику англійської мови. Його укладачі тоді розуміли комп'ютер як механічний обчислювальний пристрій.
Історична довідка
Комп’ютери почали активно застосовуватися після Другої світової війни. До 1960 року в усьому світі використовувалося не більше 7 тис. комп’ютерів. У 1993 році настав історичний перелом, коли вперше обсяг виробництва персональних комп’ютерів перевищив обсяг виробництва легкових автомобілів і досяг 35,4 мільйона одиниць.
Де застосовується комп’ютер? В установах, банках, школах, лікарнях, у побуті. Сучасний комп’ютер пише музику і вірші, малює, грає у шахи, розмовляє. Наприкінці ХХ століття створюються комп’ютери, які вміщуються на долоні і дуже прості в користуванні. Нині найрозумніший комп’ютер в світі називається „Стимулятор Землі”. Його створили японські спеціалісти з м. Йокогама. За його допомогою моделюють процеси, які відбуваються на Землі, зокрема передбачають природні катастрофи.
Останнє досягнення комп’ютерних технологій – „жива” книга. За допомогою комп’ютера можна не лише читати текст і переглядати малюнки, а й чути голоси персонажів, „оживляти” ілюстрації, грати у цікаві ігри. Навіть є такі електронні книжки-ігри, які надають можливість не тільки познайомитися з авторським варіантом твору, а й самому вплинути на хід сюжету.
Перша комп’ютерна гра „Зоряні війни” вийшла у світ 1962 року. Її завдання полягало в тому, щоб відбити астероїди і напади ворожих космічних кораблів. Згодом було створено багато інших ігор. Це пригодницькі ігри, ігри-головоломки, стратегічні ігри та ігри „екшн”. Багато ігор імітують різні види спорту. Чимало з них здобули високу оцінку громадськості, оскільки вони дуже цікаві й допомагають у навчанні. Однак ігри „екшн”, як і ті, що їх називають „шутерами” (стрілялками), часто критикують через їхній агресивний характер. Зазвичай мета цих ігор – вибрати зброю і знищити всіх ворогів: людей та інших істот.
Число користувачів Інтернету в Україні щомісячно збільшується на 200 тис. Адже Інтернет – це оперативність. Дані тут оновлюються кожні 5-15 хвилин, що неможливо ні в яких інших засобах інформації.

Учитель.
Не секрет, що сучасні діти навчаються  користуватися комп’ютером або мобільним телефоном швидше, ніж ходити. Більшість людей не уявляє вже свого життя без Інтернету. Але чи насправді він такий безпечний, як здається? Певно, що ні. В Україні навіть створили Коаліцію за безпеку дітей в Інтернеті,  а з 2009 р. кожного другого вівторка лютого відзначається День безпечного Інтернету.
Які ж небезпеки можуть підстерігати нас у всесвітній павутині? Сьогодні ми спробуємо розібратися, як  поводитися з небезпеками та що робити, аби не втрапити у халепу.

3. Актуалізація опорних знань
Запитання: які можливості надає нам мережа Інтернет? (стікери на «Гостинні простори»)
(можливі відповіді: ознайомитися з останніми новинами, переглянути будь-яке видання у великій бібліотеці, відвідати відому картинну галерею, довідатися про погоду, обмінятися листами з другом протягом кількох хвилин, дізнатися, де і коли відбуватимуться цікаві події, спілкуватися голосом, отримати відповідь на будь-яке питання, відіславши його в мережу)
Повідомлення учнів.
  1. Однією з найбільш використовуваних можливостей глобальної мережі є електронна пошта – E-mail. Передусім важливо те, що відправлений лист потрапляє до адресата протягом кількох хвилин, у якому б місці земної кулі він не перебував у цей час. Зовсім не обов’язково, щоб ваш адресат при цьому перебував удома. Досить  того , щоб його комп був увімкнений  і приєднаний до мережі. Можна послати один і той самий лист одразу кільком адресатам. Повідомлення, яке ви отримали електронною поштою, можна після прочитання зберегти на диску, роздрукувати на принтері.
  2. Існує ще один спосіб спілкування в глобальній мережі, який називають телеконференцією. Є певна кількість телеконференцій, кожна з яких присвячена окремій галузі. Це можуть бути політика, природничі науки, спорт, музика, театр, кіно тощо. Кожен, хто передплатив цю телеконференцію, може прочитати всі статті, які написали інші передплатники, тай сам написати статтю, присвячену певній проблемі.
Учитель. Напишіть на стікерах, що саме ви знаходите в мережі Інтернет?

Учень. Без Інтернету нам не можна,
Він - норма, а не дивина.
Як зрозуміти друг він нам, чи ворог?
І відповідь є лиш  одна;
Він - помічник, знавець,
Порадник, інформаційне джерело,
Але потрібно пам’ятати:
де є добро там є і зло.
І вибір все - таки за вами,
Що оберете - те і буде,
Давайте все ж не забувати:
Ми українці - добрі люди.
Запрограмуємось на гарне –
Його багато на планеті
І ми виходимо у мандри –
Шукаєм  друзів в Інтернеті!
Учитель. Скажіть, будь ласка, невже існує така необхідність розшукувати друзів на сайтах та брати участь у віртуальних розмовах? Адже, незважаючи на широкі можливості віртуального спілкування, воно не може виключати і замінювати реальних стосунків між людьми?
Відповіді учнів
Учитель. Віртуальний співрозмовник може видавати себе за іншого. Тому не слід призначати зустрічі з віртуальними знайомими без дозволу батьків. Не довіряйте незнайомим людям, у жодному разі не повідомляйте їм особистої інформації.
Реальний випадок: деякий час у старшокласників регулярно викрадали дорогі мобільні телефони та смартфони. Як це відбувалося? Старшокласники у профілі в соцмережі вказували модель свого мобільного телефону, у такий спосіб хизуючись перед своїми однолітками. У той час зловмисники розміщували у соцмережах фотографію привабливої дівчини, знайомилися та пропонували зустрітися. Хлопці погоджувалися, приходили на зустріч, а там – серйозні, великі «дяді», які казали: «Давай телефон і йди звідси».
Існує твердження: не слід публікувати в Інтернеті нічого такого, чого не можна було б написати на власній футболці.
Спілкуючись в Інтернеті, люди використовують іноді зовсім незвичні форми спілкування, вигадують собі різноманітні імена – акторів, хижаків тощо.
Якби у вас була можливість вибрати віртуальне ім’я кіногероя, кого б ви обрали?
Якби ваше ім’я було пов’язане з твариною, то з якою?
Чим вас приваблюють онлайнові ігри?
(Прикріплення стікерів на поле «Ігрові окраїни»)

 Учитель. Зазвичай за комп’ютерними іграми ви проводите занадто багато часу. Тривале перебування за комп’ютером у статичному положенні  викликає порушення кровообігу і провокує застійні явища у вашому організмі, що сприяє виникненню або загостренню захворювань опорно-рухового апарату, шлунково-кишкового тракту, судинних порушень. Концентрація погляду на екран монітора і погане освітлення негативно впливають на зір.
У Японії вчені досліджували наслідки багатогодинного перебування дітей у віртуальному інформаційному просторі, зокрема під час багатогодинної комп’ютерної гри. Результати цих досліджень вражають:
• у дітей, які грають у комп’ютерні ігри, можуть виявлятися хронічні зміни у розвитку головного мозку;
• комп’ютерні ігри стимулюють лише ті частини головного мозку, які відповідають за зір та пересування і не допомагають у розвитку інших його важливих ділянок;
• у дітей, які довго грають у комп’ютерні ігри, не розвиваються лобні долі мозку, що відповідають за поведінку, тренування пам’яті, емоції, навчання.
Ці частини мозку повинні розвиватися до досягнення дорослого віку.
Існують часові норми для перебування за комп’ютером для школярів вашого віку  - упродовж доби воно не повинно перевищувати 30 хв.
Тож зараз ми з вами трошки порухаємося.

Вправа «Автобус» / або будь-яка інша рухлива вправа.

3.      Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Чи легко вам було виконати це завдання? Чи легко було зрозуміти іншу команду? Цю ситуацію можна порівняти  з Інтернетом: спілкуючись у соціальних мережах або отримуючи миттєві повідомлення, ми зустрічаємо цікаві, а іноді й незрозумілі нам слова та форми поведінки. Треба бути дуже уважним, бо ми не можемо знати думок цих людей та мотивів їхньої поведінки. Тому у більшості випадків не потрібно приєднуватися до незрозумілих угрупувань..
Ваші однокласники підготували матеріал про інтернет-шахрайство.
Виступи учнів (прикріплення стікерів на «Шахрайський куточок»).
·         Налаштування безкоштовного використання послуг мобільного оператора. На сайтах-одноденках працівники представляються співробітниками певного мобільного оператора та за певну суму пропонують повідомити налаштування для безкоштовного використання послуг.
·         «Читай чужі SMS. Пропозиція придбати спеціальну програму, що дозволяє читати SMS у чужому телефоні, переглядати адресну книгу та журнал дзвінків.
·         Продаж продукту, що не існує (програм, аудіо файлів, товарів, інформації). Прохання відправити SMS-повідомлення для отримання коду виявляється звичайним виманюванням грошей, коли з вашого телефону просто кілька разів  знімають кошти.
·         Фішинг – технологія інтернет-шахрайства з метою крадіжки конфіденційної інформації. Цією інформацією можуть бути паролі доступу, імена, дані банківських карток тощо.
·         Вішинг – подібна до попередньої технологія, коли абоненту пропонують зателефонувати за міським номером, де звучить повідомлення про необхідність надання особистої інформації.
·         Фармінг – перенаправлення на клон сайту, який ви хотіли відвідати, при цьому відбувається зараження вірусами або активація файлів, які можуть пошкодити комп’ютер.
·          Існують випадки потрапляння в рабство через мережу Інтернет. Дівчата та хлопці листуються з особами, які пропонують роботу за кордоном або одруження.
·         Також існують випадки, коли за допомогою спілкування просять надіслати фотокартки, а потім, використовуючи монтаж, створюють фотокартки і розміщують на порносайтах.
·         З поширенням використання Інтернету з'явилося таке явище, як spam. Це коли на поштову адресу приходять листи з рекламними пропозиціями. Іноді за день їх може на­дійти від одного до 50. Уберегтися від цього дуже важко.
·         Також Інтернет використовується шахраями, які можуть вимагати гроші, наприклад, на організацію допомоги. Як правило, дається тільки рахунок для перерахування грошей, немає ні координат організа­ції, ні інформації, якою діяльністю вони займаються, як довго існують тощо. Або надси­лається інформація про виграш грошей або якоїсь речі. Для того щоб отримати приз, треба зателефонувати за номером телефону, який є платним. А потім приходить великий рахунок за телефон.
Учитель. Можу розповісти вам про випадок, коли зловмисники, отримавши доступ до наповнення веб-сторінок новинної агенції, розміщували всередині сторінки шматок зловмисного коду, який завантажував вірус. Деякий час він існував, наприклад 40-45 хвилин, після чого його забирали. І виявити, що хтось вносив зміни, було дуже складно.
Також є такий вид атак як банерні покази та банерні мережі (реклама). Будь-хто може виготовити банер, всередині якого через код можна розмістити шкідливе навантаження, яке буде звертатися до сайту та завантажувати якусь шкідливу програму. Відповідний код може бути і у персональному повідомленні, яке надходить на електронну скриньку.
Отже, віруси – надзвичайно серйозна небезпека для всього вмісту комп’ютера. На сьогоднішній день відомо понад 50 тисяч вірусів, здатних до само розмноження. Їхня дія може проявлятися по-різному: від візуальних ефектів, які заважають працювати, до повної втрати інформації.
Що є основними джерелами вірусів? (прикріплення стікерів з написами на «Небезпечні землі -Вірусну зону»)
ü  Дискета, на якій знаходяться заражені вірусом файли;
ü  Система електронної пошти та Інтернет;
ü  Жорсткий диск, на який потрапив вірус у результаті роботи із зараженими програмами;
ü  Вірус, що залишився в оперативній пам’яті після попереднього користувача.

Учитель. Основними ранніми ознаками зараження  компа вірусом є:
Ø  Зменшення обсягу вільної оперативної пам’яті;
Ø  Уповільнення роботи комп’ютера;
Ø  Незрозумілі зміни у файлах;
Ø  Помилки під час завантаження операційної системи;
Ø  Неможливість зберігання файлів у відповідних каталогах;
Ø  Незрозумілі системні повідомлення, музичні та візуальні ефекти тощо.
Для захисту комп’ютера від вірусів, хакерів, спаму необхідно встановити ативірусне програмне забезпечення і регулярно його оновлювати.

6. Підбиття підсумків.
Учитель. Прослухайте правила поведінки в онлайновому просторі та прокоментуйте їх.
1.      Не можна викладати в І. інформацію про сім’ю, її фінансові справи, адреси мешкання і навчання, номери телефонів, коди банківських карток. Також не бажано розміщувати особисті та сімейні фотографії на публічних сайтах. Ніколи нікому, крім своїх батьків, не можна виказувати паролі Інтернету, навіть найкращим друзям.
2.      Поводитися в онлайні потрібно так, як у реальному житті: ввічливо, коректно, не робити того, що може образити інших чи входити у протиріччя із законом. Слід з повагою ставитися до авторських прав. Незаконне копіювання та розповсюдження інформації, що є чиєюсь власністю, вважається крадіжкою.
3.      Завжди необхідно з’ясовувати, скільки коштують SMS на окремі Інтернет-сервіси – адже вона може подаватися без податків і в реальності її вартість буде набагато більшою. За роз’ясненням звертайтеся до батьків, поміркуйте, чи так вже необхідно відправляти цю SMS.
4.      Якщо в Інтернеті, на сайті, в електронній пошті щось незрозуміло, хвилює чи насторожує, завжди необхідно звертатися по допомогу до батьків. Інформація в Інтернеті не завжди безпечна, тому не поспішайте завантажувати, встановлювати чи зберігати будь-що з Інтернету. Потрібно перевіряти інформацію з мережі за допомогою додаткових запитів і звернення до перевірених джерел.



Гра «Асоціації»
Учасники стають у коло. Перший учень промовляє будь-яке слово, його сусід швидко називає перше слово-асоціацію, яке спадає йому на думку, його сусід – асоціацію на його слово і т.д. в кінці голосно промовляють перше і останнє слово. Вони – зовсім різні. Це стосується і достовірності інформації у мережі Інтернет.

Учитель. Сьогодні ми поговорили про значення Інтернету у вашому житті, про його користь та ризики. Адже безпека у віртуальному світі так схожа на безпеку в справжньому житті: ми вчимося переходити дорогу на зелене світло, намагаємося вживати корисні продукти та не мати шкідливих звичок. Тому хочеться, щоб  в Інтернеті ви йшли лише на зелене світло і перепони не збивали вас із правильного шляху. А головне, щоб ви завжди знали: по допомогу можна та потрібно звертатися до дорослих – батьків та спеціалістів.

Немає коментарів:

Дописати коментар