До навчальної програми для 7 класу загальноосвітніх
навчальних закладів із всесвітньої історії на 2015-2016 навчальний рік було
внесено ряд змін, що вимагають критичного
підходу, певної трансформації матеріалу порівняно з підручниками, виданими в 2007 році.
Навчальна програма для учнів 7 класу передбачає практичні
заняття, яких не було в попередній програмі. Теоретичний матеріал до кожного з
цих занять наявний у підручниках,
виданих у 2007 році, що дозволяє ознайомитися з ключовими датами,
особистостями, причинами, наслідкам та перебігом подій, специфічними
історичними явищами та термінами. Практичні заняття мають на меті сприяти
розвиткові в учнях 7-х класів аналітичного мислення, мовних навичок,
злагодженої колективної роботи, вміння працювати з ілюстраціями, історичними
картками та документами. Радимо вчителям проводити ці заняття у формі широкої
дискусії, роботи в парах, малих групах тощо. Доцільним є використання учнями та
вчителями додаткових джерел інформації: художньої
літератури, Інтернет-сайтів тощо.
Запитання та завдання, подані в кінці кожного параграфа
підручників 2007 р., дозволяють здійснити перевірку та актуалізацію знань і
виконати державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Також
рекомендуємо вчителям під час проведення занять звернути уваги на
українознавчий аспект матеріалу, недостатньо розкритий у нині діючих підручниках.
Суттєвого перегляду вимагає зміст та порядок подачі теоретичного матеріалу в підручнику, що
не завжди збігається з вимогами чинної програми. Наводимо відповідність тем:
Навчальна
програма 2015-2016 н. р.
|
Підручники,
видані в 2007 р.
|
Розділ І.
Візантійська імперія. Арабський халіфат
|
Розділ 3.
Візантія. Арабський світ
|
Розділ ІІ.
-
Зв'язок людини і
природи. Рух населення.
-
Три стани
середньовічного суспільства
-
Християнізація
Європи. Християнська церква раннього Середньовіччя.
-
Практичне заняття
«Замок. Рицарські традиції. Життя селян»
|
Розділ 1.
-
§1 «Народження
середньовічної Європи» та 2 «Людина та її довкілля».
-
§4 Суспільство і
держава.
-
Розділ 2, §6. Католицька
церква в V – XIII ст.
-
Розділ 1, §§ 2, 4 «Замок та його мешканці»; §4, пункти 3
«Світські феодали» та 4 «Трудівники-селяни».
|
Розділ ІІІ.
-
Походи вікінгів
та їх завоювання
-
Хрестові походи
-
Середньовічні
держави: від роздробленості до станово¬представницьких монархій.
-
Італійські
торговельні республіки. Реконкіста. Утворення королівства Іспанія.
|
-
Розділ 4, §10
«Народи і країни Скандинавії»
-
Розділ 2, §7
«Вершина могутності і занепад папства»
-
Розділ 1, §4
«Суспільство і держава»; відомості про станово-представницькі органи окремих
європейських держав містяться в окремих параграфах підручника відповідно до
країни.
-
Розділ 4, §14
«Розмаїття Середземноморського світу».
|
Розділ IV.
-
Наукові і
технічні досягнення.
-
Книгодрукування
-
Християнська церква в ХІ – ХV cт.
-
Практичне заняття:«Середньовічні школи та
університети. Життя середньовічного студента».
-
Архітектура і мистецтво.
-
Раннє Відродження й гуманізм.
|
-
Розділ 5, §15
«Знання і освіта»; Розділ 1, §3, пункт 1 «Успіхи техніки».
-
§16, пункт 3
«Диво книгодрукування».
-
Розділ 2, § 6-7
-
Розділ 5, §15,
пункт 3-4
-
§15, пункт 1
«Біля витоків середньовічної культури» ; §16, пункти 1-2, 4.
-
§16, пункт 5.
|
Розділ V.
Практичне заняття: «Виникнення
слов’янської писемності. Кирило і Мефодій».
|
Розділ 6, §17,
пункт 1 «Від Великої Моравії до чеського королівства»
Розділ 6, §20
«Турецька держава: через загарбання до імперії»
|
Розділ VI.
Османська
імперія.
|
Зазначимо, що матеріали, розміщені в підручниках 2007
року видання, є ширшими за обсягом та
наповненістю, ніж того вимагає навчальна програма, що буде впроваджуватися в
2015-2016 навчальному році (зокрема,
тема повсякденного життя Західної Європи, Північно-Східної Русі та Московської держави).
Рекомендуємо здійснювати підготовку та перевірку знань учнів відповідно до вимог
чинної програми. Наводимо теми, виклад яких відсутній у підручниках:
Повторення. Місце історії Стародавнього світу в історії
людства. Рекомендуємо провести бесіду та обговорення матеріалу зі
всесвітньої історії, вивченого в 6 класі;
-
Велике князівство
Литовське. Тема детально вивчається в курсі історії України в 7
класі, потребує короткого розгляду в контексті європейської історії доби
Середньовіччя.
Таким чином, з урахуванням вищевикладених рекомендацій підручники авторів Подаляк Н. Г. та Ліхтея І.М. «Історія Середніх
віків», що вийшли друком в 2007 році, можуть використовуватися вчителями та учнями 7-х
класів загальноосвітніх навчальних закладів у 2015-2016 навчальному році
відповідно до вимог чинної навчальної програми.
Немає коментарів:
Дописати коментар