Вперше
на Чернігівщині людина з’явилася більше 150 тисяч років тому. В районі
Новгород-Сіверська археологи знайшли багато пам’яток давньокам’яного віку.
Найцікавішою пам’яткою цього періоду є унікальна стоянка первісної людини
пізнього палеоліту, виявлена українськими археологами у 1908 році біля с. Мезин на Десні, за кілька кілометрів
від Новгорода-Сіверського. Тут знайдені одні з перших в історії людства музичні
інструменти, зроблені з кісток мамонта, а домашній посуд був розмальований
меандровими візерунками. Такі ж візерунки лише через кілька тисячоліть
з’являться у давніх греків та римлян.
Приблизно в цей же час давня людина
влаштовує стоянку недалеко від сучасного Славутича, за 1,5 км від села Мньов, на лівому березі Дніпра. Тут
зустрічалися люди, що приїжджали з обох берегів Дніпра для обміну своїх товарів
(звідси й назва села – від слів міняти, обмінювати). Саме поселення являло
собою кілька десятків дерев’яних жител, що стояли в два ряди, утворюючи
своєрідну вулицю-канал, по якому можна було під’їхати до будь-якого будинку і
отримати потрібний товар. Самі ж будинки, ніби хатинки на курячих ніжках,
стояли на високих дерев’яних сваях, які рятували від розливів Дніпра.
Чернігів – одне з найдавніших міст
Східної Європи. Виник він наприкінці VІІ ст. на
древній землі племені «сівера, сівер» (сіверян), а пізніше став столицею
князівства.
Перша писемна згадка про Чернігів належить до
907 року, коли київський князь Олег після переможного походу на Візантію
зобов'язав греків «даяти уклади на
руськиє гради: первое на Киев, та ж на Чернишов».
За переказами, першим
князем Чернігова став князь Черни
(Чорний), який загинув ще до прийняття християнства у битві з древлянами
під стінами Чернігова. Його донька Чорна (Цорна), через яку, власне, і
розпочалася битва, дізнавшись про смерть батька, покінчила життя самогубством
аби не дістатися ворогам. Там, де загинув князь Чорний, був насипаний
величезний курган висотою 15 і діаметром майже 40 м. Коли запалювали вогонь на
вершині кургану, то світло від нього було видно на 30 км. З часом цей курган
почали називати «Чорна могила»,
тобто могила князя Чорного.
Курган зберігся до нашого часу, тільки
став він значно меншим, а на вершині
було встановлено пам’ятний знак, який повідомляє, що відкрив світові цю
унікальну знахідку археолог та історик з Чернігівщини – Дмитро Самоквасов (1843-1911).
Ця археологічна пам'ятка була розкопана
у 1872—1873 роках. Знайдені в могилі речі та розміри кургану (одного з
найбільших доби середньовіччя в Європі) свідчать, що це поховання князя. Нема
сумніву, що тут знайшла вічний спокій людина, значна для свого часу і
чернігівської землі.
Місцевий володар був, мабуть, варязького
походження, бо слов'янин навряд чи в останню дорогу взяв би з собою зображення
бога Тора та ритони з турових рогів, срібну оправу яких прикрашає сцена із
скандинавського епосу.
В Чорній могилі знайдено залишки
чоловіка, жінки і юнака, а також багато речей: мечі, шаблі, списи, кольчуга,
щит з мідною оковкою, сідла з стременами, сокири, серпи, глиняний посуд, різні
іграшки тощо. Знайдені речі свідчать про високий рівень ремесла в Чернігові вже
в X ст.
Цікавими
предметами інвентаря кургана є два роги тура з срібною багато орнаментованою оправою.
Дикі тури, як відомо, водилися в лісах біля Чернігова.
Першим літописним князем Чернігова
був син Володимира Великого Мстислав на прізвисько «Хоробрий». Літописи говорять про нього
як про людину, що гідно продовжувала бойову славу свого діда.
З
1024 року Чернігів став столицею одного з найбільших князівств Київської Русі –
за площею воно займало територію у 400 тис. кв. км – це 14 сучасних
Чернігівських областей або площа сучасної Великобританії. Простягалося від
Дніпра до Москви і від Білорусі до Тмутараканського князівства.
Чернігово-Сіверщина була і одним з найзаселеніших князівств Київської Русі –
тут розташовувалося майже 500 міст і поселень, в яких проживало до півмільйона
чоловік. Тому й прагнули захопити Чернігівське князівство чимало вояків.
У 1024
році Мстислав розбив під Ріпками (с. Малий Листвен) військо свого старшого
брата Ярослава Мудрого і тим самим розділив Київську Русь на дві держави –
Правобережну Русь зі столицею у Києві та Лівобережну з центром у Чернігові.
У цьому ж році Мстислав заклав на
княжому дворі (сучасний Вал) Спасо-Преображенський
собор – нині це найдавніший православний храм не тільки України, а й Росії.
В його архітектурі прослідковується стиль Русі, Візантії та Індії. І сьогодні Спасо-Преображенський собор
викликає щире захоплення всіх, хто його бачить. Дві башти (вони були дещо
змінені після пожежі у ХVІІІ ст.)
виконували роль сонячного годинника, за яким священики визначали час з точністю
до 5 хвилин. В подальшому собор став місцем поховання видатних діячів – Мстислава,
Ігоря Святославина та інших діячів. Саме в рік початку будівництва Софійського
собору при загадкових обставинах помирає князь Мстислав. «І положили його у Чернігові в церкві
святого Спаса, що її він спорудив був сам; і було бо зведено її при ньому так заввишки, як, на коні стоячи,
можна рукою досягти». Саме Спасо-Преображенський Собор став величним
пам'ятником лицарю, про
якого ще за його життя співали пісень і на прикладі якого виховували ратоборців Руської
землі.
Перед
цим загинув дорослий син Мстислава, і Чернігів переходить в руки Ярослава
Мудрого, який об’єднав під своєю владою всі
землі Київської Русі.
У 1054 році чернігівським князем був призначений старший син Ярослава
Мудрого Святослав. Правив він
Черніговом майже 20 років, за цей час місто стало добре укріпленою фортецею. З
ім’ям Святослава пов’язані також відомі не тільки в Україні, а й далеко за її
межами Антонієві печери та Єлецький монастир.
У
1069 році у Чернігові з’явився засновник Києво-Печерської лаври, перший руський
монах Антоній Печерський (народився
в Любечі). Оселяється він на Болдіних горах (слово «болд» на давньоруській мові
означає «дуб» - колись тут був розкішний дубовий гай) і засновує Антонієві
печери, деякі загадки яких не розгадані ще й сьогодні. Як можна було в ті часи,
без спеціальної техніки, за допомогою лише людських рук викопати печери, глибина
яких доходить до 12 м? Тягнуться ж вони на 400 м під землею, а температура тут
постійна цілий рік - 10 -12 градусів тепла та майже 100% вологість повітря
(тому в печерах зараз майже немає ікон – в таких умовах вони руйнуються).
В умовах князівських міжусобиць Чернігів
кілька разів переходить з рук у руки. Щоб припинити братовбивчі війни у Любечі далекого 1097 року на свій
перший з’їзд зібралися князі і постановили: «Кожен хай держить отчину свою…» -
колись єдина Київська Русь поділялася між володарями на окремі князівства. Чернігів і Чернігово-Сіверське князівство були визнані за
Святославичами.
Наслідки
такого поділу відчувалися ще багато
десятків років. Знайшли вони відображення і у відомій пам’ятці давньоруської
літератури – поемі «Слово о полку
Ігоревім, Ігоря Святославича, онука Ольгова».
У
цей час руські землі зазнають спустошливих набігів половців, і київський князь
Святослав вирішив організувати проти них військовий похід. Проте
новгород-сіверський князь Ігор збирає власну дружину, воїнів брата, племінника
і сина і виступає в похід самостійно, не попередивши київського князя. Половці,
розвідка яких знала про підготовку великого походу руських князів, сприйняли
армію Ігоря як його початок – і весь степ було піднято по тривозі. Під час бою
Ігор поводив себе хоробро і гідно руського князя. Знесилений від ран, він не
покинув своїх воїнів напризволяще, а
наказав князям злізти з коней і битися пішки. Новгород-сіверський князь був
неабияким полководцем – його стомлені полки билися невпинно майже три доби, і
це у повному оточенні, без води і надії на порятунок. Тільки півтора десятки
воїнів врятувалися, князі потрапили у полон. Ігор опинився у хана
Кончака, з донькою якого незабаром одружився його син Володимир. Тому у полоні
з Ігорем поводилися як з почесним воєводою, виконуючи всі його примхи і
бажання. А в Путивлі-граді на валу слізьми вмивалася Ярославна. Ігор не став
чекати, доки вона збере за нього викуп і втік з полону. А через два роки додому
повернувся і син Володимир з дружиною і немовлям.
Впродовж
останніх років невгамовний князь ще
кілька разів організовував військові походи, але всі вони закінчувалися
невдало. Після раптової смерті у 1201 році Ігоря поховали у династичній
усипальниці – Спаському соборі на Валу. На думку деяких дослідників, із походом Ігоря пов’язане ще одне
архітектурне диво Чернігова – П’ятницька
церква, збудована на честь Святої Параскевії П’ятниці і дня тижня, коли
князю вдалося втекти з полону. Цей храм, що нагадує собою кам’яну квітку,
кілька разів руйнувався і знову поставав з руїн. Знищено його було і в роки
Великої Вітчизняної війни, та завдяки титанічним зусиллям архітектора П.
Барановського храм постав у первісному вигляді.
18
жовтня 1239 року ординці
з’явилися під стінами Чернігова, який вважався на той час містом «багатим
воїнами», «славним мужністю городян», «міцним і багатолюдним». Вороги оточили
його з усіх боків. І навіть допомога чернігівському князю Михайлу його
двоюрідного брата не врятувала місто. «… град взя й запалиша его огнем».
Після навали Чернігів втрачає значення
політичного центру Чернігово-Сіверщини. Занепали торгівля й ремесла, деякі з
них зникли зовсім. Над чорним шаром пожарища, залишеного монголо-татарами,
археологи знаходять здебільшого тільки рештки кераміки. Руйнування, заподіяні
місту, були дуже великі.
Уціліле населення завойовники поділили
на десятки, сотні, тисячі й десятки тисяч («тьми»), обклали тяжким податком. Через деякий час повернувся з Польщі князь
Михайло. А у Чернігові на нього вже чекали баскаки (збирачі данини) Батия з вимогою їхати
до Золотої Орди (там князь і загинув). Михайло і його боярин Федір невдовзі
були канонізовані церквою, як нові православні святі.
Немає коментарів:
Дописати коментар