Територію України у 20-30 ті роки ХХ ст. було поділено між Радянським Союзом, Польщею,
Чехословаччиною, Румунією.
1)
до Польщі відійшли за
Ризьким миром 1921 р. Холмщина, Підляшшя, Західне Полісся, Західна Волинь, (1920
р. Польща домоглася відмови УНР від Східної Галичини за Варшавською угодою;
1923 р. Антанта визнала Східну Галичину частиною Польщі;
2) до Чехословаччини - 1919 р. за
Сен-Жерменським мирним договором на правах автономії відійшла Закарпатська
Україна (Підкарпатська Русь), але реальний статус автономії вона одержала
лише 1938 р;
3) до Румунії відійшли захоплені нею у 1918 р. Північна
Буковина та Північна Бессарабія.
Кожна з держав будувала
відносини з українським населенням, виходячи зі своїх інтересів, ігноруючи
прагнення українців до самовизначення. Політика урядів мала переважно
колонізаторський характер.
Соціально-економічний розвиток
західноукраїнських земель
Рівень економічного
розвитку українських земель був низьким. Головною причиною цього був колоніальний
характер економіки західноукраїнських земель: їх використовували як джерело
сировини і дешевої робочої сили та як ринок збуту промислових товарів.
Переважна більшість промислових підприємств були дрібними. Розвивалися ті
галузі, які не вимагали значних капіталовкладень і забезпечували високі
прибутки: нафтовидобувна, деревообробна, переробка сировини. Уряд Польщі
поділив країну на дві частини: Польщу «А» (польські землі, де розвивалася
промисловість) і Польщу «Б» (українські землі, розвиток промисловості
на яких стримувався, а високі залізничні тарифи обмежували зв'язки між
частинами «А» і «Б»). Але були й певні позитивні зрушення: мережа кооперативів у Східній Галичині; уряд
Чехословаччини вкладав в економіку Закарпаття певні кошти, але їх було замало
- край так і залишався найвідсталішим регіоном Чехословаччини;
Загострив національні
проблеми в Польщі земельний закон (1919), який передбачав створення
сильних, придатних для інтенсивного виробництва, приватних селянських господарств.
Селяни за бажанням могли купити через банк ділянку землі. Згодом ця аграрна
реформа була значною мірою перетворена на планомірну колонізацію (заселення
переселенцями, яких називали осадниками) земель Волині, Полісся,
Східної Галичини. Переселялися польські військові й цивільні осадники. Ця
політика викликала колосальну соціальну і національну напруженість. Нерідко
самі осадники не витримували ворожнечі, яка оточувала їх звідусіль, і
поверталися додому.
Національне гноблення на
західноукраїнських землях.
Західноукраїнські землі
у складі Польщі, Румунії та Чехословаччини: а) не мали автономного устрою, українці
майже не мали можливості обіймати посади в державних і муніципальних установах,
самоврядування громад було ліквідовано; б) уряди здійснювали насильницьку
асиміляцію; в) переслідувалась українська
мова; г) українські імена, прізвища (Східна Галичина), назви міст і сіл (Буковина) змінювались, відповідно, на
польські та румунські; д) переслідували православну українську церкву,
православних примусово навертали до католицтва; є) закривались
українські школи або звужувалося викладання в школах української мови
(Закарпаття); є) доступ українців до вищої освіти був обмежений
(Галичина - 5% від загальної кількості студентів Львівського університету).
Польський уряд намагався
використати освіту для знищення національних особливостей українців: за
«кресовим» законом 1924 р. були створені двомовні
(утраквістичні) школи, які по суті були польськими. Наслідками такої
політики польського уряду було зниження освітнього рівня
українців (близько 2/3 українців - неписьменні або малописьменні), зменшення
кількості українців з вищою освітою.
Українці чинили опір
політиці польської влади в освіті: було створено Таємний Львівський
університет (1921 - 1925); у Галичині діяло просвітницьке товариство «Рідна школа»,
яке засновувало гімназії, ліцеї, професійно-технічні школи; діяли осередки
товариства «Просвіта»; у Львові продовжувало свою діяльність Наукове товариство
ім. Т.Г. Шевченка.
У Румунії соціальне та національне
гноблення українців викликало опір місцевого населення, повстало село: 1919
р. спалахнуло повстання у Хотинському повіті на Буковині,
1924 р. - Татарбунарське повстання у Південній Бессарабії.
Українські
суспільно-політичні рухи у 30-ті роки
Українські землі Польщі. Особливе місце посідав у політичному житті краю Український
союз хліборобів-державників (1920), лідером якого був В.
Липинський. Він був автором ідеології українського монархізму,
на якій базувалася діяльність союзу. Ідеї українського монархізму були
сформульовані В. Липинським (1882 - 1931) у «Листах до
братів-хліборобів», де йшлося про створення української незалежної держави -
конституційної монархії, над побудовою якої повинні працювати всі громадяни
України, незалежно від їхньої національності. Найкращою формою державного
правління В. Липинський уважав спадкову монархію.
Найважливішою силою було
міжпартійне Українське національно-демократичне об'єднання (УНДО), створене
1925 р. — партія
інтелектуальної еліти краю (лідер - Д. Левицький). Мета діяльності: орієнтація
на здобуття Україною самостійності, не вдаючись до терористичних актів, на
демократичний розвиток Української держави. У другій половині 30-х років УНДО
зблизилося з урядовими колами і відмовилося від антиурядової боротьби, а
польська влада припинила переслідування українських демократичних організацій.
Утіленням соціалістичних
настроїв була Радикальна партія (голова - Л. Бачинський),
виступала за справедливу аграрну реформу, за незалежність України від Польщі,
Радянського Союзу чи інших держав. За возз'єднання з радянською Україною
виступала Комуністична партія Західної України (КПЗУ).
Організація українських
націоналістів
В українському середовищі
назрівала зневіра у можливості парламентськими мирними методами добитися змін
на краще, утворити самостійну державу. Віддзеркаленням цього незадоволення було
виникнення у Відні 1929 р. Організації українських націоналістів (ОУН), яка
взяла на озброєння активні методи безкомпромісної боротьби за державну незалежність.
Ініціаторами утворення ОУН були Українська військова організація (УВО) на
чолі з Є. Коновальцем та студентські націоналістичні спілки.
Членами ОУН були С. Бандера, А. Мельник. У 1938 р. лідера ОУН Є. Коновальця
було вбито радянськими агентами у Роттердамі. Мета ОУН: створення
незалежної держави на території України шляхом національної революції та
встановлення диктатури, яка витіснила б окупаційну владу та запровадила уряд з
представників усіх регіонів та соціальних груп. Ідеологія ОУН -
інтегральний націоналізм — тоталітарна форма націоналізму,
обґрунтована в працях Д. Донцова (1883 — 1973).
Пацифікація (від польськ. - умиротворення,
примирення, заспокоєння) - офіційна назва політики масових репресій щодо
українського населення Галичини, які проводилися і урядом Польщі (прем'єр - Ю.
Пілсудський) з 14 вересня до жовтня 1930 р. Приводом до цієї
політики стали численні акції антипольського саботажу (підпали майна,,
пошкодження ліній зв'язку тощо), які здійснювало влітку та восени 1930 р.
українське підпілля ОУН на знак протесту проти антиукраїнської політики Польщі.
Методи пацифікації: обшуки житла українців, арешти активістів
українських організацій та установ, фізичні розправи над українським
населенням, згортання української освіти, ліквідація громадських та молодіжних
організацій («Пласт», «Луг», «Сокіл»). Репресій зазнало населення більш як 5
повітів (понад 5 млн осіб), було ув'язнено майже весь провід УНДО, лідерів
УРСП. Впливові українці звернулися до Ліги Націй з проханням
розглянути дії каральних відділів під час пацифікації і змусити Польщу виконати
свої міжнародні зобов'язання щодо українців Галичини.
Закарпаття
Суто
української партії, яка б діяла цілком самостійно, тут тривалий час не було.
Розвивався суспільно-політичний рух трьох напрямів: 1) русофільство
(москвофільство) - було переконане, що русини - карпатоукраїнці - це
частина російського народу, зденаціоналізованого під впливом історичних
обставин; глибокого підґрунтя в населенні москвофільство не мало; 2)
русинство - абсолютизація місцевих особливостей, переконання, що
слов'янське населення тут перетворилося в окрему націю русинів, відмінну від
українців; помітної підтримки серед населення не мало; 3) українофільство
— найвпливовіша течія; найпослідовнішу українську позицію
займала Християнсько-народна партія (ХНП) під керівництвом Августина
Волошина.
Проголошення незалежності
Карпатської України. Зважаючи на міжнародну ситуацію {Мюнхенська угода
1938, розчленування Чехословаччини), уряд республіки 23 жовтня 1938 р. надав автономію Закарпаттю.
На виборах до сойму Карпатської України понад 86% голосів
одержали прихильники незалежності Закарпаття (Укр. нац. Об’єднання А. Волошина).
15 березня 1939 р. було прийнято закон «Про самостійність Карпатської
України»: Карпатська Україна - незалежна держава; державна мова - українська;
форма правління - республіка з виборним президентом (ним став А. Волошин);
державний прапор - синьо-жовтий.
15 березня 1939 р.
угорська армія перетнула кордон Карпатської України. Через два дні захисники
самостійної Української держави залишили її територію або перейшли до
партизанської боротьби.
Церковне життя. Важливим чинником
суспільного життя в західноукраїнських землях була греко-католицька
церква. Єдності в церковних справах не було. Чітко визначилося
протистояння митрополита А. Шептицького, який намагався
підтримувати національні прагнення свого народу та єпископа Г. Комишина і
Василіанського ордену, які виступали за злиття греко-католицької церкви з
католицькою, сприяючи цим процесу асиміляції українців. А. Шептицький активно
виступав проти кампанії пацифікації, підтримував політику нормалізації відносин
з польським урядом, засуджував екстремізм ОУН і виступи комуністів.
Немає коментарів:
Дописати коментар